לסורגים ולמעקות שמותקנים בבית יש חשיבות רבה מבחינה בטיחותית. המעקות מסייעים לעלות ולרדת במדרגות באופן בטיחותי יותר, ומשמשים למניעת נפילה או אובדן שיווי משקל. גם לסורגים יש אלמנט בטיחותי ראשון במעלה, כאשר הם יכולים מצד אחד למנוע נפילה של ילדים קטנים אל מחוץ לבית ומצד שני יש להם יכולת למנוע חדירה לבית של גורמים פליליים. אך האם סורגים מברזל ומעקות לבית אמורים לספק אך ורק מענה בטיחותי? כאשר בוחרים באופן הנכון, אפשר בהחלט לקבל פתרון שיענה גם על הצורך האסתטי. אין שום סיבה שהבטיחות תבוא על חשבון היופי והמראה הנאה.

תקן בטיחות המעקה בישראל וכיצד להשיג איכות ותקן בכפיפה אחת

לפני שנוסיף מספר פרטים אודות האלמנט האסתטי שיכול להיות טמון במעקות וכן בסורגים שעשויים מברזל, ראוי לדבר על איכות ועל תקן. מעקה איכותי שיותקן לצד גרם מדרגות, במרפסת הבית ולעיתים גם בגג, צריך להיות חזק, עמיד ובנוי לפי התקן. התקן ההנדסי בישראל הינו תקן 1142 ותקן 2142. התקן מפרט את כל מה שמחוייב בהנחת מעקה בלית, כולל את החיבורים בין המעקה לבין הקיר וכן את האופן שבו הוא אמור לספק מאחז יד נוח ובטוח. גם כאשר מדובר בסורגים מברזל, התקן יתייחס לאופן שבו הם מחוברים אל החלון עצמו, למרחק בין סורג לסורג וכן הלאה.

אם אתם רוצים להפוך את הבית שלכם לבטוח יותר, אם אתם רוצים סורגים ומעקות שיאפשרו לכם לישון בשקט – בדקו תמיד שהמוצר שרכשתם עונה על תקני האיכות המחמירים. סורגים מברזל ומעקות לבית באיכות גבוהה יוכלו לשמש למשך שנים ארוכות וטובות. יש לציין שכאשר מדובר בתקן לסורגים, יש הבדל בין התקן לדגמים שאמורים למנוע נפילה החוצה לבין הדגמים שנועדו למנוע חדירה לתוך הבית מבחוץ. לצורך מניעת נפילה, ניתן להסתפק בסורגים פחות עמידים. למתגוררים בקומות נמוכות או בקומה האחרונה מומלץ להתקין סורגים שקשה יותר לנסר או לעקור.

מעקות מברזל וסורגי ברזל עם פיתוחים יפים ומסוגננים

הברזל הינו חומר חזק ועמיד, אך על מנת שלא יחליד ושלא ייפגם, יש צורך לצבוע אותו בצבע מיוחד. גם סורגים וגם מעקות לבית ניתן לצבוע בצבעים שונים ובהחלט לא חייבים לבחור בצבע שחור. מיטב היצרנים והמתקינים מודעים לכך שיש לקוחות שמחפשים צבעים בהירים יותר – לפעמים לבן ולפעמים גם אפשרויות נוספות. צבע יפה יכול להוסיף עניין וחן, אולם דרך נוספת לכך היא לבחור פיתוחים יפים ומסוגננים.

חרשי ברזל, אומני ברזל ויצרנים איכותיים מציעים אפשרות למעקות בקווים ישרים או מעוגלים בהתאם לקו העיצובי של הבית. ניתן לבחור קווים זורמים, דגמים בעלי מיני סלסולים, פרחים, צורות גיאומטריות רבות חן וכדומה. גם כאשר מתקינים סורגים, יש בנמצא יותר מאשר מוטות בלבד, היוצרים הרגשה של בית מעצר. הרבה יותר נכון לבחור סורגים מעוצבים, בפרט כאשר הם מותקנים בחלונות מרכזיים בבית. צבע יפה, סגנון מיוחד, צורות נאות – כל אלה יהפכו את פתרונות הבטיחות לבית שלכם ליפים, למרהיבים ולמטופחים.

סורגים לחלונות הבית

כל אחד רוצה לגור בבית יפה, ורצוי שיהיה גם בשכונה טובה ובאזור מכובד. אבל אפילו כאשר מתגוררים בשכונה הטובה ביותר, יש צורך לדאוג לבטיחות. באיזו צורה חשוב לשמור על הבית? בין היתר, יש צורך להתקין סורגים לחלונות הבית. סורגים יוכלו למנוע כניסה קלה של גנבים או פורצים. אך האם זו הסיבה היחידה שבגינה יש להתקין בבית סורגים איכותיים? ובכן, ישנה סיבה נוספת שעל כל הורה לתת עליה את הדעת. הסיבה היא בטיחותם של בני הבית, ובפרט של הילדים הקטנים. ילד קטן, החסר עדיין את המודעות הבסיסית לבטיחות, עלול לטפס לעבר החלון ולנסות להביט החוצה או אף לקפוץ, חלילה. סורג ימנע זאת ויאפשר שמירה על היקר לכם מכל.

סורגית לחלונות - פתרון פרקטי ופתרון אסתטי

יש בנמצא סוגים שונים של סורגים לחלונות הבית. יש סורגים עבים יותר ויש כאלה שבנויים באופן מעודן. יש סורגים הבנויים שתי וערב, יש סורגים שעשויים מברזל ויש אפילו סורגים שעשויים מחומרים פלסטיים. חלק מהדגמים נועדו לספק פתרון פרקטי ובטיחותי בלבד, ואילו דגמים אחרים נועדו להשיג פתרון נוסף – ברמה האסתטית.

מה חשוב לדעת מן הבחינה הפרקטית? חשוב לדעת שלא כל סורג יתאים לכל מטרה. למשל, סורגים שנועדו למנוע את הנפילה מהחלון, לרוב של פעוטות, לא בהכרח יתאימו כדי למנוע כניסה של גנב או של פורץ. סורגים שיותאמו להגנה מפני כניסה חיצונית צריכים להיות חזקים יותר וגם מחוברים באופן חזק יותר אל הקיר עצמו. מבחינה אסתטית, ניתן למצוא פתרונות שונים. למשל, ניתן להתקין סורגים נפתחים. יש בנמצא גם סורגים שקופים (מחומר פלסטי) ויש דגמים שמשולבים עם פיתוחים מעניינים, עם צורות גיאומטריות שונות וכדומה.

איך נקבע המחיר?

מחיר הסורג מתבסס על גודלו של החלון, וכמובן – על מאפייני הסורג עצמו. חיבור חזק לקיר באמצעות ברגים גדולים יהיה יקר יותר ביחס לחיבור פחות חזק. סורגים סטנדרטיים, ישרים, יהיו מוזלים יותר לעומת סורגים בעלי "בטן", שקופים או נפתחים. סורג נפתח יכול להיות מבוסס על ציר או בהחלקה. אלה הם הדגמים היותר יקרים, אך הם מעניקים גמישות מירבית. דגמים צבעוניים, מעוצבים ואפילו ממותגים יהיו פחות זולים, אך בעלי ערך אסתטי בלתי מבוטל.

איכות ותקן

עם כל הכבוד ליופי ולאסתטיקה, אין להזמין סורגים לבית אלא אם כן בודקים היטב שהם מתאימים לתקן. חשוב שהמתקין יהיה מקצועי ולא מרושל. חשוב שהתקנת הסורג תתבצע בהתאם לייעודו – למשל, סורג למניעת נפילה מתבסס על תקן המוודא שלא תהיה סכנה שראשו של פעוט או ילד קטן ייתפס ברווחים שבין סורג לסורג. הדרך הטובה ביותר לוודא שבחרתם נכונה את הסורגים לבית שלכם היא לבדוק אם הייצור בוצע על פי תקן איכות. בנוסף, כדאי למצוא את המתקינים המומלצים, שאינם מוותרים על ביצוע מדויק, בהתאם להוראות היצרן ועל פי התקן המקובל.